• Hvad skal mit barn huske?

Det er vigtigt at eleven har et penalhus med blyanter, viskelæder, blyantspidser og farveblyanter med i skole hverdag.

• Hvad gør mit barn efter idræt?

I Danmark skal alle elever gå i bad efter idræt i skolen. Dreng og pige klæder om, hver for sig. Derfor er det vigtigt, at eleven husker skiftetøj og håndklæde, når de har idræt på skoleskemaet.

• Er der en madordning?

På Solvangskolen er der en kantine, hvor alle skolens elever kan købe mad i frikvarterene. Basislærerne anbefaler dog at basiselever har egen madpakke med, og en snack til kl. 9:30. I løbet af skoleåret vil vi dog besøge kantinen for at spise sammen.

Madpakken må gerne bestå af rester fra aftensmaden, en pastasalat eller en sandwich med fx grønsager, kødpålæg og ost. Det vigtigste er dog, at eleven bliver mæt og gerne i lang tid, da kroppen har brug for god energi til at kunne arbejde. Hvidt brød giver ikke nok brandstof til en hel dag med læring!

En snack kan fx være frugt, knækbrød, müslibar eller en lille yoghurt. Herudover er det vigtigt at eleverne hjemmefra medbringer en drikkedunk med vand i.

Slik, kage og chips er ikke ”en frokost” i sig selv er ikke en del af madpakken. Kage, slik osv. spiser vi sammen og ved særlige begivenheder fx fødselsdag.

• Hvad gør man når der er fødselsdag?

Når dit barn har fødselsdag, må det gerne have slik eller kage med i skole, til at dele ud til hele klassen. Vi anbefaler at der ikke bruges nødder, peanuts eller svinegelatine i nogle af kagerne, da der kan sidde elever som enten ikke kan tåle- eller ikke må indtage de forskellige fødevarer.

Hvis I ønsker at jeres barn skal holde fødselsdagsfest, må eleven gerne invitere hele klassen eller kun drengene/pigerne med hjem. Det gøres ved at eleven deler en invitation ud i klassen.

• Hvordan kommer mit barn i skole?

I Furesø er der gode cykelstier over alt, som sikrer at eleverne ikke skal køre på vejbanen, hvor bilerne kører. Husk cykellygter i den mørke tid (okt.-feb.) og husk cykelhjelm.

• Skal mit barn ud i pauserne?

På Solvangskolen er der en regel om at alle eleverne fra 0.-5. klasse skal være ude i pauserne. Det betyder at jeres barn skal huske at klæde sig på, efter vejret og årstiden. Giv evt. jeres barn en lille pose med ekstra strømper, trøje og bukser med i skole.

• Må mit barn have mobiltelefonen med i skole?

Skoledagen er mobilfri på Solvangskolen. Det betyder, at mobilen bliver placeret i et ”Mobil Hotel” som står i alle klasserne. Vi anbefaler at I ikke kontakter jeres barn i løbet af skoledagen, men venter til eleven har fri. Hvis det er meget vigtigt, må I altid kontakte basislæreren eller skolens kontor.