• Dagligdagen på Solvang FFO - med legen i centrum

    Vi tror på den anerkendende tilgang, som grundstenen i vores pædagogiske arbejde. Vi understøtter børns personlige og sociale kompetenceudvikling samt deres følelse af at være en vigtig og værdsat del af fællesskabet.

    Det gode børneliv hos os er bl.a. kendetegnet ved:

    • At være eksperimenterende i vores værksted, med dimser, dutter, maling, træ og meget andet som det kreative hjerte kan begære. I vores værksted sætter vi fut under kreativiteten, konstruktions små mirakler, æstetik og fantasi.
    • At gå på opdagelse på vores legeplads, hvor man finder huler, trampoliner, gynger, bålplads, søde kaniner, sjove høns og måske en hemmelig skat? Hvordan bliver et lille frø til en stor squash? Det vil man måske opdage, hvis tålmodigheden er stor, i vores højbede – haver til maver.
    • At gå på opdagelse og LEge GOdt i klodsernes verden – slip fantasien og den indre entreprenør løs!
    • At indtage scenen i vores scenerum, hvor der er fokus på udforskning af identitet, forskellighed og mod.

    Herudover kan man jo også bare hænge ud i vores SOL-Cafe, brænde lidt krudt af i pude- og multirummet, eller finde ro i vores læsehjørne og brætspilsrum.

    På Solvang FFO tilstræber vi at være analoge, og vi har derfor ingen skærme til spil. Det betyder også, at mobiltelefoner mv. altid er i tasken i garderoben. Hvis vi skal nå alt det andet, så har vi faktisk slet ikke tid til at være på mobilen – det gælder også for de voksne J

    Herudover er vi et ”væksthus” med rødder i traditioner, livslyst og glæde, hvor børn kan vokse og vokse op som kompetente og livsduelige mennesker, som en del af et vigtigt børnefælleskab med plads til alle.

    Vi ser ”legen”, som den ultimative øvebane i forhold til et barns dannelse og udvikling til et livsdueligt, selvstændigt og reflekteret menneske.

    ”Det er i legen, børn forhandler roller og deltagelsesmuligheder – og dermed udvikler deres sociale kompetencer. Det er her, de får venner, øver sig i konflikter og i at gå ud og ind af fællesskaber. Her eksperimenterer de med kulturelle fænomener, moral og etik, når de for eksempel leger fastelavn, leger at ”så kom bankrøveren i fængsel” eller er optagede af, om man må sige nej til en, der gerne vil være med i legen og ja til en anden?”  [citat: artikel fra 2019 EVA/Danmarks Evalueringsinstitut]

    Vi arbejder med både planlagte, vokseninitierede aktiviteter og børnenes ’frie’ leg. De planlagte aktiviteter er (for det meste) frivillige og planlagt ud fra vores pædagogisk årshjul, som vi tilrettelægger inden skoleårets start på baggrund af traditioner, erfaringer, børnenes stemme og gode ideer fra den samlede børne- og personalegruppe.

    Aktiviteterne tager udgangspunkt i, hvad vi oplever børnene er optagede af, samt aktiviteter, som understøtter dannelse gennem legende læring, herunder udviklingen af kompetencer, som understøtter børnene i at lære og udvikle sig som en del af et demokratisk samfund. Særligt de sociale og personlige kompetencer er omdrejningspunktet for vores pædagogiske arbejde med det enkelte barn og børnegruppen som helhed.

    De traditionsbundne aktiviteter (listen er lang) fx dyrskue, Mooncar GrandPrix, AndelsLiga, høstfest, familiedag, uhyggelige Halloween, Daglejr, FFO’ens fødselsdag m.v., er aktiviteter hvor alle skal deltage. Disse aktiviteter opbygger, understøtter og vedligeholder følelsen af at være en værdifuld del af vores fællesskab, barn som voksen, fordi vi gør det sammen, og fordi alle kan bidrage med noget.

    Dagen på Solvang FFO starter, når skoledagen slutter. Når ungerne ankommer, bliver de altid mødt af dagens ”Voksen krydser”. Dette gør vi, fordi vi ønsker, at alle børn skal føle sig velkomne og set.

    På ugetavlen, som hænger ved hovedindgangen, kan børnene via tekst og piktogrammer orientere sig om, hvad der kan/skal foregå den pågældende uge/dag, og hvor i huset de voksne er. Nogle aktiviteter knytter sig til årshjulet og er organiseret/faciliteret af en voksen, andre igen opstår spontant i forhold til, hvad børnene er optagede af, herunder den ’frie leg’

    Herudover har vi naturligvis mange aktiviteter, som står på hylderne, ligesom også legeplads og hyggekrog er daglige yndede aktiviteter.

    Som værende en naturlig del af skolen har vi adgang til den store sportshal, div. kreative værksteder, rytmikrum, fodboldbaner, legepladser mv.

    Du kan læse mere om vores faciliteter inde og ude under afsnittet: Solvang FFO - et trygt sted at være.

  • Demokrati i børnehøjde

    For at understøtte udviklingen af børnenes kompetencer til deltagelse i fællesskaber, engagement og generelle dannelse, holder vi ugentligt børnemøde. Vi har valgt at dele børnene i mindre grupper, så der er mulighed for, at alle kan komme til orde, og de voksne kan få set alle børn i øjnene. Lejlighedsvis holder vi ét stort fællesmøde, så vi kan sikre at både de STORE og små stemmer kan komme til orde og blive hørt af alle i fællesskab – for ingen er klogere end os ALLE.
     
    Børnemøderne er børnenes rum til dialog med de voksne. Her kan man stille spørgsmål, komme med forslag eller ønsker til indkøb af legetøj, aktiviteter, at noget måske skal være anderledes osv. Den voksne kan bruge dette rum til at komme tættere på børnegrupperne og spørge ind til den generelle trivsel i børnefællesskaberne. Det kan også være her, at særligt vigtige emner tages op fx Den gode kammerat, Spilleregler på boldbanen, Hvad kan man gøre, hvis man bliver drillet? Hvordan er det nu vi taler til hinanden, så det er rart at være her for alle?

    Vi er i hverdagen også meget optagede af at følge børnenes spor. Vi er opmærksomme på at understøtte børnenes behov, idéer og hvad der lige nu optager dem. Vi griber de gode ideer og går i krea-mode sammen!

     

  • Det vi er fælles om - traditioner

    Vi er en del af en andelsforening bestående af os og de omkringliggende fritidsinstitutioner. Vi mødes flere gange om året til…

    • Andelsfodbold Liga
    • Mooncar Grand Prix
    • Middelalderdag

    …og naturligvis Daglejr, hvor vi lukker huset ned i en uge for at slå lejr på ’Store bjerg’, sammen med alle de andre fritidstilbud i Farum. Altid i den 1. uge af skolernes sommerferie.

    Det vi er fælles om på Solvang FFO

    Særligt for 3. klasserne

    • Solvang FFO ’by night’, som afholdes 2 gange i løbet af efteråret. Aftenerne arrangeres sammen med børnene ud fra deres idéer, og hvad de har lyst til. Det pædagogiske fokus ligger på ’Fællesskaber’ og dermed skifter indholdet/aktiviteterne fra år til år
    • Den STORE 3. klassetur. Her er børnene med til at bestemme, hvor turen skal gå hen.
    • Diskofest i andelsforeningsregi.
    • Den STORE dimission, hvor vi markerer de store børns overgang til klub. Her deltager forældrene også.

     

    Fælles arrangementer for hele huset (forældredeltagelse)

    • Halloween optræden af husets ’Gyserkor’
    • Store arbejdsdag - her hjælper vi hinanden med forskellige bygge og forskønnelses projekter både ude og inde.
    • Luciaoptog 
    • Solvang dyrskue - her er børnenes kæledyr/bamser og bedsteforældre også inviteret
    • STORE familiedag - her inviteres hele familien - din ’Bedste’, Tante, Morbror, Far, Mor eller Kusine - over til hygge, hvor vi sammen planter en blomst i vores bede og krukker.
    • Høstfest
    • Sommerfest

    Ligeledes holder vi årligt i foråret et forældremøde. Når de voksne holder møder, leger børnene på legepladsen. Vi slutter altid forældremødet af med fælles spisning på græsset fordi solen skinner altid på SOLvang FFO :-)

    SOL-venner 
    Vi ved hvor vigtigt det er, når man er ny på FFO’en, at man føler sig velkommen og tryg allerede fra første dag, Derfor får alle, der starter på Solvang FFO, en SOL-ven tilknyttet, når man starter. En SOL-ven har bl.a. til opgave at vise det nye barn rundt i huset og på vores fantastiske legeplads, fortælle om rammer og regler samt svare på de spørgsmål, som måtte komme undervejs.

  • Dyrehold - en del af børnelivet

    Som en fritidsinstitution med fokus på natur og udeliv, har vi både høns og kaniner som et pædagogisk tilbud til alle børn.

    Arbejdet omkring dyrene er en god ramme, hvori børnene kan udvikle kompetencer omkring omsorg, empati og ansvar.

    De børn, som ønsker at være og 'arbejde' omkring dyrene, skal tage et lille kursus med henblik på at erhverve sig Solvang FFOs særlige certificerede ”kaninkørekort” – det sørger vores egen ”dyrepasser” for. Hvert år kårer vi årets dyrepassere.

  • Før-skolegruppen - en god start

    Vi starter vores førskolegruppe allerede i februar. Måske tænker du - ”Hold da op – det var tidligt”!

    Vi er dog glade for at kunne tilbyde et veltilrettelagt førskoleforløb, som giver børnene god tid og ro til at ’lande’ trygt og godt i den nye virkelighed efter børnehaven. Det giver os også et bedre indblik i det enkelte barns og gruppens ressourcer ift. at få skabt den bedste klassedannelse i juni sammen med Skolens Minimiljø.

    Overgangen fra børnehaven til Solvang FFO

    Vi har en særlig pædagog, som har ansvar for overgangsarbejdet fra børnehave til førskole og herved det udvidede samarbejde med de omkringliggende børnehaver. Samme pædagog vil også være fast en del af teamet omkring førskolegruppen på Solvang FFO.

    Vi ved fra forskningen, at en god overgang fra børnehave til FFO/skole, er helt essentiel for at understøtte den bedst mulige skolestart for alle børn. Derfor har vi i samarbejde med børnehaven planlagt nogle dage, hvor vi har mulighed for at hilse på børnene, og børnene har mulighed for at møde os. Vi vil altid i løbet af efteråret besøge børnehaverne bl.a. med følgende formål:

    • At vi på et tidligt tidspunkt kan understøtte den gode relation til det enkelte barn
    • At vi kan være nysgerrige på, hvad børnene, der skal starte i førskole, er optagede af
    • At lave aktiviteter, som er brobyggende for den gode overgang

    I forbindelse med den gode overgang vil børnehaven også komme på besøg på FFO’en/skolen. Formålet er her at afmystificere ’det med FFO’ – at få set huset, legerummene, legepladsen, toiletterne, skolen osv. Det kan give det enkelte barn en ro og tryghed ift. det nye, som kommer. Som forælder er man også meget velkommen til at komme forbi i løbet af efteråret, inden ens barn skal skrives op til skole og fritidstilbud.

    Vores pædagogiske fokus i førskolen

    Vi ved, at det vigtigste for børnene er relationen til de andre børn, de voksne og ikke mindst de nye rammer, som de er landet i. Derfor er kendskab til rammer og regler, det gode fællesskab og opbygningen af dette vores førsteprioritet, når børnene starter hos os.

    På Solvang FFO har førskolegruppen sit eget lokale. Det er her vi starter dagen, og det fungerer som gruppens trygge base, hvor de kan søge til, når det store fællesskab, for nogle, bliver for stort i eftermiddagstimerne.

    Ugen vil altid have en fast struktur, hvor ugens aktiviteter har fokus på udviklingen af barnets personlige, sociale og faglige kompetencer med afsæt i en nærværende, anerkende og legende tilgang.  

    I løbet af efteråret (okt.), altså inden skoleindskrivningen, holder vi åbent hus for alle forældre til børn, der skal starte i skole til august det følgende år. Datoen vil blive udsendt til de respektive børnehaver og blive lagt op på skolens hjemmeside.

    Inden førskolegruppen starter, inviteres alle forældre til et forældremøde, hvor vi giver jer en større indsigt i vores arbejde med børnene. På dette møde vil I også have mulighed for at stille spørgsmål til hverdagen på Solvang FFO.

     

     

     

IMG 0380
Del: